Mellemkommunale problemstillinger indenfor førtidspension og seniorpension

Få indblik i, hvordan man bedst muligt håndterer de mest gængse sager

Indtil 1.1.2027 står kommunerne i et vadested, hvor både de gamle og de nye regler om forholdet mellem 6-årsreglen og institutionsreglen finder anvendelse. Derudover gælder der en overgangsregel, de gamle regler kan også i fremtiden få betydning for anvendelsen af de nye regler. Ligesom en igangværende retssag kan risikere at vende op og ned på, hvad vi lige nu ved om de gamle regler.

Det lille felt, hvor sager skal håndteres i KP overfor modpartkommuner og i dialog med Udbetaling Danmark præsenterer den sværest håndterbare jura, der nogensinde har været gældende på det mellemkommunale område.

På denne temadag vil vi gå i dybden med:

  • De mest gængse modstridende opfattelser af retstilstanden på området

  • Kendte programmeringsfejl i KP

  • Hvad kan håndteres i KP - herunder overfor UDK - og hvad skal håndteres i dialog med andre kommuner?

Der er mange skæringsdatoer og mange undtagelser – herunder undtagelser til undtagelser. På temadagen er det ikke muligt at gennemgå alle de mulige scenarier, der kan opstå. Vi vil gå i dybden med de mest forekommende og dyreste problemstillinger. Herunder vil vi gennemgå de argumenter, der gør sig gældende i sagerne samt den praktiske måde, hvorpå håndteringen sker i KP –herunder ved henvendelser til UDK.

Dit udbytte af temadagen

Du tager hjem fra temadagen med en oversigt over forskellen på håndteringen af sager før og efter 1.1.2024.

  • Faglige oplæg: Få overblik over hvad du skal være opmærksom på vedrørende juraen i sagerne før og efter 1.1.2024 – herunder tvivlstilfældene.

  • Praktiske øvelser: I løbet af dagen arbejder vi med fremfinding af og argumentation i praktisk forekommende sager. Herunder hvordan disse håndteres i KP.

  • Vidensdeling: Vi sørger for at facilitere dialoger og diskussioner i løbet af dagen, som lægger op til vidensdeling og erfaringsudvikling.

Program kommer snarest.

Er du i målgruppen?

Temadagen er relevant for medarbejdere, der arbejder meduenighedssager på førtidspensions- og seniorpensionsområdet, medarbejdere, der håndterer indtastninger i KP, medarbejdere, der er ansvarlige for økonomien på pensionsområdet samt ledere og mellemledere, der ønsker et overblik over kompleksiteten på området.

Tilmelding

Temadag 1:

Hvornår:

Torsdag den 18-09-2025 - kl. 9.00 - 15.30

Der vil blive serveret morgenmad fra 8.30 - 9.00

Hvor:

Best Western Plus Park Globetotter

Engvej 171

2300 København

 

Temadag 2:

Hvornår:

Torsdag den 25-09-2025 - kl. 9.00 - 15.30

Der vil blive serveret morgenmad fra 8.30 - 9.00

Hvor:

Best Western - ToRVEhallerne

Fiskergade 2-8

7100 Vejle

 

Pris:

2.900,00 kr. pr. deltager

Ved mere end 3 deltagere pr. kommune er deltagerpris fra fjerde deltager 1.500,00 kr. pr. deltager

 

Tilmelding:

Send en e-mail til: salg@dataproces.dk

Oplysninger ved tilmelding:

  • Antal deltagere

  • Navn, e-mail og stilling for hver deltager

  • EAN-nummer og person faktura skal sendes til

  • Bemærk om der er allergier eller andre hensyn

Bemærk, at tilmeldingen er bindende.

 

OBS:
Ved tilmelding giver du samtykke til at modtage e-mails fra os med nyheder og invitationer til lignede event. 

Du kan læse mere om hvordan vi håndtere dine personoplysninger i vores databeskyttelsespolitik : Dataproces

Vi forbeholder os retten til at aflyse arrangementet ved for få tilmeldinger.

Kontakt

Ved praktiske spørgsmål vedr. tilmelding m.m.:

Annemette Sommer Nielsen

Tlf.: 25551902

E-mail: ani@dataproces.dk

 

Eller

 

Catrine Claire Bodilsen

Tlf.: 25551941

E-mail: cab@dataproces.dk

 

Ved spørgsmål om indhold m.m.:

Kristina Koed

Tlf.: 41210503

E-mail: kk@dataproces.dk

Værter

Esben Høier Schmidt

Jurist

25 55 19 00

ES@dataproces.dk

Ninna Jakobsen

Økonomikonsulent | Brønderslev Kommune